Malmsten inledde sin bana som snickarlärling 1909 och bedrev senare självstudier samtidigt som han praktiserade på arkitektkontor. År 1916 fick han sitt genombrott då han vann första och andra pris i en tävling om inredningar till Stockholms stadshus. Samma år startade han en egen snickeriverkstad. Till stadshuset, som invigdes 1923, ritade Malmsten möbler för arbetsrummen och Rådssalen. Under 1920-talet ritade han också möbler för Ulriksdals slott, Stockholms konserthus och Svenska Tändsticksbolagets huvudkontor (Tändstickspalatset). Det var exklusiva möbler med inslag av intarsia.
Malmstens arbete präglades av 1920-talets klassicism, den stil som kallades för Swedish Grace, och var mycket kritisk till funktionalismen.
År 1933 grundade han sitt företag Firma Carl Malmsten, och utvecklade under 1940- och 1950-talen serietillverkade möbler. Han deltog vid en mängd utställningar, bland annat på Röhsska Konstslöjdmuseet i Göteborg 1956, där hans möbler fick ett genombrott för en bredare publik.
Malmstens arbete präglades av 1920-talets klassicism, den stil som kallades för Swedish Grace, och var mycket kritisk till funktionalismen.
År 1933 grundade han sitt företag Firma Carl Malmsten, och utvecklade under 1940- och 1950-talen serietillverkade möbler. Han deltog vid en mängd utställningar, bland annat på Röhsska Konstslöjdmuseet i Göteborg 1956, där hans möbler fick ett genombrott för en bredare publik.
Malmsten bidrog också till att grunda flera skolor, bland annat Olofskolan i Stockholm, Capellagården på Öland, Nyckelviksskolan på Lidingö och Malmstens verkstadsskola i Stockholm. År 1936 tilldelades han professors namn.
Carl Malmstens alster förekommer flitigt bland föremålen som lottades ut i Hantverksföreningens lotteri. Hans intarsiaarbete återfinns i bland annat soffor och skrivbord, och i arkiven finns mängder av ritningar av bland annat olika typer av bord och skåp, skrivbord och soffor.
Tillbaka till startsidan